L’espace flexible
Je suis fascinée par l’organisation des espaces physiques et l’expérience de m’y déplacer. Chacun m’apparaît à la fois comme un support pour du dessin dans l’espace et comme un volume dont j’analyse systématiquement les composantes : dimensions, éléments d’architecture, rapports d’échelle et de proxémique.
Après cette enquête topologique et poétique, je superpose de nouvelles structures architectoniques qui semblent s’échapper de la matière dont le lieu même est construit, entraînant la lecture simultanée d’un espace original et d’un espace ajouté. Il en résulte un espace augmenté de signes visuels qui ont pour fonction de fouiller les lieux, telles des extensions du corps ou de l’esprit.
J’assimile ce travail à une certaine appropriation de l’espace physique et mental. Car tandis que j’ajoute des volumes et que je superpose un contenu subjectif à un espace partagé, je marque le territoire, en quelque sorte, et le possède. J’espère ainsi révéler au spectateur son propre potentiel d’investigation et lui offrir des outils de mesure pour jauger l’espace, s’y lover, trouver sa place.
I am fascinated by space: how it is organized and the physical experience of moving through it. Each place I work in appears to me as both a support for drawing in space and a volume to be redistributed, where I systematically analyze the components: architectural elements, dimensions, the relationship of scale and proximity. This poetic, topological inquiry leads to a reconfiguration of the original place on which I superimpose new architectonic structures. Perfectly integrated into the plasterboard walls, or false walls, from which they suddenly crop up, these structures seem to burst out of the material that they are constructed of. This placement in space of constructions, extraneous to a determined place yet integrated there quite literally, creates simultaneous readings of the original space and the space with additions. This increase in visual signs is the outcome of delving deeply into a place. Signs are extensions of the body or mind. Thus, viewers are induced to explore the possibilities of the space as well.
I liken this work to a kind of mental and physical appropriation of space. While I add volume and superimpose subjective content on a shared space, I mark the area, in a way, and take it over. By letting viewers choose the positions to take, I hope to show them their investigative potential, giving them personalized ways of sizing up the space, curling up there, finding their space.